Mallitehtävämenetelmä vauhdittaa matematiikan oppimista

Matematiikka näyttäytyy monelle opiskelijalle vaikeana oppiaineena. Sen oppiminen näyttää pintapuolisesti perustuvan lähinnä siihen, että opiskelija laskee kotitehtäviä ja kirjan muita tehtäviä. Jotkut sitten vain oppivat enemmän ja toiset vähemmän.

Entä jos tämä menetelmä ei näytä tuottavan tulosta? Tai entä, jos menetelmä kaatuu siihen, että tehtäviä ei yksinkertaisesti osaa ratkaista?

Matematiikan opiskelussa uusien tehtävien ratkaiseminen usein korostuu. Mallitehtävämenetelmässä sen sijaan otetaan kaikki irti niistä tehtävistä, jotka on jo onnistuneesti ratkaistu. Menetelmä on tarpeen erityisesti haastavien, vaikeiden tehtävätyyppien oppiskelussa tai jos matematiikan oppiminen kaiken kaikkiaankin tuottaa suuria vaikeuksia.

Ohjeet perustuvat  Cal Newportin kirjaan How to become a straight A student.

Mallitehtävämenetelmä

Etsi edustavat mallitehtävät, jotka sitten opettelet ratkaisemaan itsenäisesti.

Jos matematiikan oppiminen on vaikeaa, mallitehtävien on hyvä olla kurssin keskeisiä asioita sisältäviä tehtäviä.

Mallitehtäviksi sopivat:

  • oppikirjan valmiiksi lasketut esimerkkilaskut
  • muut opettajan tunnilla käsittelemät tehtäviä
  • tunnilla tarkastetut kotitehtävät – muista kirjoittaa ratkaisut taululta vihkoon

Oppikirjan mallitehtävät ovat tärkein ja helpoiten saatavilla oleva mallitehtävien sarja. Olennaista on, että nämä tehtävät ovat niitä, joihin on olemassa oikea, vaiheittain merkitty ratkaisu. Pelkkä oikea vastaus ei tässä menetelmässä riitä.

Opettele ratkaisemaan mallitehtävät itsenäisesti – mielellään jo silloin, kun tehtävä annetaan läksyksi ja ennen varsinaisten kotiläksyjen ratkaisemista. Jos opiskelu kuitenkin on jäänyt kurssin aikana vähälle, mallitehtävämenetelmä on yksi parhaista keinoista opetella olennaisia matematiikan sisältöjä nopeasti.

Etene näin:

  • kopioi mallitehtävä paperille
  • aloita ratkaiseminen ilman mallia
  • tarkista
  • opi virheistä
  • aloita alusta, ota uusi paperi
  • lopeta vasta, kun osaa ratkaista mallitehtävän ilman kirjan apua
  • siirry ratkaisemaan muita samaan asiaan liittyviä tehtäviä

Pyri eri vaiheissa ymmärtämään mitä olet tekemässä. Matematiikassa ei kuitenkaan ole kovin vaarallista, jos sinulla on selityksiä tyyliin ”tällaisessa tilanteessa nyt vaan aina tehdään näin, mutta en ihan tarkkaan ymmärrä miksi”.  Erityisesti matematiikassa jäljittelyyn perustuva harjoittelu voi edeltää ymmärtämistä*.

Menetelmä sopii myös muihin vastaavia tehtävätyyppejä sisältäviin aineisiin esimerkkiksi fysiikkaan ja kemiaan.

Menetelmän hyödyt

Mallitehtävien laskeminen ei tietenkään korvaa sitä, että opittua tietoa sitten vielä sovelletaan uusiin, ennalta tuntemattomiin ongelmiin. Mallitehtävämenetelmä on ennen kaikkea opiskelutekniikka, joka auttaa oppimaan uusien tehtävien ratkaisemisen kannalta olennaiset taidot.

Pelkkään uusien tehtävien ratkaisemiseen verrattuna menetelmällä on joitekin selviä etuja.

  1. Ponnistelu kohdistuu opittavan aineksen olennaisimpaan sisältöön. Opiskelet täsmälleen oikeita asioita.
  2. Jos et ymmärrä, et kuitenkaan jää jumiin. Voit palata valmiiseen ratkaisuun ja yrittää sen avulla oppia sen, mitä tarvitset itsenäisen ratkaisun tuottamiseen. Jos vielä lisäksi teet tunnilla esimerkkejä läpi käydessä muistiinpanoja, sinulla on paljon apuja eteenpäin pääsemiseksi.
  3. Jos jostain syystä et kuitenkaan onnistu tehtävän itsenäisessä ratkaisemisessa, tunnistat ongelmakohdan ja osaat pyytää opettajaa selittämään asian sinulle uudelleen.
  4. Saat runsaasti harjoitusta matematiikan ”perussiirroissa” ja siinä, miten laskujen vaihteet kuuluu merkitä. Nämä automatisoituvat ja alkavat sujua kuin luonnostaan.

Mallitehtävähaaste

Mallitehtävämenetelmässä on niin monia hyviä puolia, että voisin melkein antaa siille käyttötakuun:

JOS OSAAT LASKEA LYHYEN MATIKAN OPPIKIRJASTA EDELLÄ KUVATULLA TAVALLA ITSENÄISESTI MALLILASKUT JA MERKITÄ LASKUJEN ETENEMISEN NIIN KUIN NE OVAT KIRJASSA, SELVIÄT HYVÄKSYTYSTI KURSSIKOKEESTA!

Kokeile ja palaa kertomaan, kuinka kävi!

Kuva täältä.

* Lainaan Kaisa Haution keskustelussa esittämää ajatusta.

One thought on “Mallitehtävämenetelmä vauhdittaa matematiikan oppimista

  1. […] oppimisen testi on, että pysty itse selittämään asian toiselle (tai itselleen) tai suoriutumaan mallitehtävästä tai harjoituksesta itsenäisesti […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s