Monta tietä motivaatioon

Onni ei tule sitä etsivälle,

eikä uni tartu epätoivoisen unettoman silmään.

Motivaatio on samanlainen.

Se ei synny kiihkeästi yrittämällä.

Motivoituminen vaatii rauhoittumista ja huomion kiinnittämistä toisaalle.

Sen sijaan, että pyrkisit kiihkeästi korjaamaan motivaatiotasi, voit tukea motivaation syntymistä muilla keinoin. Tekemällä muutoksia muualla voit saada aikaan seurannaisvaikutuksena motivaation kohentumista.

  • Onnistuminen lisää motivaatiota.
  • Kokemus siitä, että osaa ja on pätevä lisää motivaatiota.
  • Odotus siitä, että voi selvitä tehtävästä, lisää motivaatiota.
  • Hyvä mieliala lisää motivaatiota.
  • Merkityksellisyyden kokeminen lisää motivaatiota.
  • Uteliaisuus ja kiinnostuksen herääminen lisäävät motivaatiota.
  • Yhteenkuuluvuuden tunne lisää motivaatiota.
  • Jaetut kokemukset lisäävät motivaatiota.
  • Sitoutuminen tavoitteisiin lisää motivaatiota.
  • Suurten linjojen hahmottaminen lisää motivaatiota.
  • Tekemisen mielekkyys lisää motivaatiota.

Motivaatiota lisää todennäköisesti siis minkä tahansa muun oppimisen taidon kehittäminen. Ehkä motivaatiotalkoot pitäisikin aloittaa tekemällä konkreettisia muutoksia näillä muilla alueilla.

Mietitäänpä muutamaa esimerkkiä.

Aava on tyypillinen stressaantuva lukiolainen, joka päättää jättää liian vaativasta lukujärjestyksestään yhden aineen pois. Lukujärjestykseen tulee nyt väljyyttä ja Aava ehtii usein tekemään läksyt ennen iltaa. Hän päättää aloittaa uudelleen harrastuksen, jonka oli jättänyt pois lukion vaativuuden takia. Kun Aava ehtii nyt tekemään itselleen mieluisia asioita iltaisin, hän malttaa paremmin mennä nukkumaan ajoissa. 

Eeli päättää aloittaa opiskelutottumusten kehittämisen reaaliaineista. Hänen on ollut tapana opiskella vähän passiivisesti, valmiiksi pureskeltua tietoa vastaan ottaen. Nyt Eeli miettii opiskeluaan uudelleen ja päättää ottaa itse enemmän vastuuta paitsi asioiden muistamisesta myös niiden ymmärtämisestä. Hän kuulee, että kysymysten tekeminen on hyvä keino oppia ja alkaa suhtautua opiskeluun tapahtumana, jossa hän etsii vastauksia itse asettamiinsa kysymyksiin. 

Molemmissa tapauksissa muutokset ovat merkittäviä, mutta eivät kovin laajamittaisia. Molemmissa tapauksissa on todennäköistä, että muutokset lisäävät opiskelijan opiskelumotivaatiota.

Kun Aava luopuu ylimitoitetusta aikataulustaan ja varaa aikaa myös virkistäytymiseen, hänen mielialansa nousee. Hän on harvemmin stressaantunut ja jaksaa todennäköisesti suhtautua myönteisemmin vastoinkäymisiin. Kun hänellä on riittävästi aikaa, hän voi tehdä koulutehtäviään  useimmin rauhallisena ja paneutua syvemmin itseään kiinnostaviin aineisiin ja projekteihin. Tekemisestä tulee mielekkäämpää. Aava kokee todennäköisesti useammin onnistumisen elämyksiä.

Näinkin yksinkertainen, konkreettinen valinta tukee siis Aavan opiskelumotivaation ylläpitämistä monesta eri suunnasta.

Eelin tapauksessa siirtyminen passiivisesta vastaanottamisesta aktiivisempaan opiskeluotteeseen vaatii varmasti aluksi harjoittelua ja myös tahdonvoimaa. Kun Eeli alkaa tehdä kysymyksiä, hän todennäköisesti myös tulee uteliaaksi siitä, millaisia vastauksia hän mahtaa löytää. Hyvässä tapauksessa tämä tilannekohtainen kiinnostus syvenee vähitellen omakohtaiseksi tiedonhaluksi ainakin joissakin oppiaineissa. Kysymysten tekeminen auttaa Eeliä jäsentämään tietoa kokonaisuuksiksi ja erottamaan olennaisen epäolennaisesta. Jäsentynyt tieto tuntuu merkityksellisemmältä kuin irralliseksi jäävien yksityiskohtien varaan rakentuva muistisuoritus. Opiskelutaitojen lisääntyessä myös Eelin opintomenestys ja sitämyötä itseluottamus kasvavat.

Näiden tapausten pohjalta haluan rohkaista niitä opiskelijoitani, joiden tärkein tavoite oli motivaation nostaminen: voit aloittaa mistä kohdasta tahansa. Useimmat myönteiset muutokset opiskelutaidossa johtavat myös motivaation parantumiseen!

Opiskelija: Mieti omalla kohdallasi, mikä voisi olla pieni, tarpeeksi realistinen muutos, jonka voisit toteuttaa? Mieti mitä kaikkia seurauksia muutoksella saattaisi olla? Näetkö yhteyden yllä olevassa listassa lueteltuihin, motivaatiota lisääviin, asioihin? Ideoi pieniä konkreettisia muutoksia ja merkitse niitä tämän viikon tunnilla jaettuun monisteeseen. Valitse yksi muutos, jota haluat lähteä toteuttamaan.

Opettaja: Jos haluat lukea lisää siitä, miten autonomia, pätevyys ja yhteenkuuluvuus lisäävät motivaatiota, perehdy Decin ja Ryanin Self-determination -teoriaan.

Muita juttuja motivaatiosta:

3 thoughts on “Monta tietä motivaatioon

  1. […] vähän ajateltua sitä, mistä motivaation rakentumisessa voisi olla kysymys (kts. tämä juttu ja tämä ). Ehkä nyt on aika miettiä itsekuria tästä näkökulmasta. Mitä itsekuri oikeastaan edes on? […]

  2. jaakko solas kirjoitti:

    hyvin mielenkiintoinen aihe mukava lukea =)

  3. Niko S kirjoitti:

    Motivaatio on omankin opiskelun suurin ongelma ja sen saaminen pitää lähteä omasta itsestään ja päättää, että nyt tekee ja pitää hauskaa myöhemmin. Mutta se on todella vaikeaa jos ei sitä motivaatiota ole tipan tippaa. Koitin itse jollain konsteilla nostaa sitä, mutta eipä oikeen mikään auttanut, että konemaista puurtamista se oli eikä mieli ollut juurikaan mukana. Mutta nyt kun on pakko tehdä töitä ettei ole mitään muuta mahdollisuutta niin motivaatiotakin tulee ihan vain sen takia, että on pakko päästä koulusta pois ja tehdä työt kunnolla. Jos voisin neuvoa itseäni kun olin lukion 1.vuositasolla niin sanoisin,että pitää vain tehdä rytmi jota noudattaa niin koulunkäynti helpottuu huomattavasti.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s