Oppiminen on ajattelemista

Oppiminen on parhaimmillaan ajatuksia herättävä, kutkuttava prosessi. Opettajan tavoitteena on herättää ajatuksia, auttaa opiskelijaa kehittämään omaa ajatteluaan. Ajatteleminen voi kuitenkin tuntua epämääräiseltä ja pelottavalta – sellaiselta, jota osaa joku toinen, mutta en nyt ainakaan minä. Kuitenkin ajatteleminen koostuu toiminnoista, joita jokainen tekee jatkuvasti aivan huomaamattaankin. Mitä ajatteleminen sitten tarkoittaa? Mihin opiskelijan tulisi pyrkiä ja mitä opettajan kannustaa?  Teoksessa Ritchhart, Church & Morrison (2011) Making Thinking Visible esitetään lista ajattelun osatoiminnoista. Tässä minun versioni Ritchhartin et al. listan pohjalta:
Ajatteleminen on…
  • ihmettelyä ja kysymysten esittämistä
  • tarkkojen havaintojen tekemistä ja sen kuvailemista, mitä havaitaan
  • päättelemistä tosiasioiden ja havaintojen pohjalta
  • yhteyksien löytämistä
  • ilmiön tarkastelemista useasta näkökulmasta
  • olennaisen tunnistamista ja johtopäätösten tekemistä

(Mukailtu teoksesta Ritchhart, Church & Morrison (2011) Making Thinking Visible.)

2 thoughts on “Oppiminen on ajattelemista

  1. […] tekeminen on ajattelua. Joskus tuntuu, että havaintojen tekeminen on aliarvostettu osa ajattelua. Mennään ja katsotaan, […]

  2. […] Ensimmäiseen ryhmään kuuluvat ne taidot, jotka tekevät ajattelusta tarkkaa, johdonmukaista ja oivaltavaa. Yksi kuvaus niistä löytyy täältä. […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s